L’Antic Egipte fou una cultura on la religió hi tingué un paper cabdal. Trobem
un panteó de déus assimilats a éssers naturals i identificats en processos de
la natura; hi ha per exemple, un déu xacal, Anubis,
encarregat del trànsit al més enllà, un déu ibis, Thoth, relacionat amb la saviesa i l’escriptura, una deessa vaca, Hathor, un déu falcó Horus,... . Els déus són sagrats,
sobrehumans i poden intervenir en el cosmos i l’esdevenir. Una de les figures
més importants de la cultura egípcia és el faraó, considerat un déu assimilat
als humans. És l’encarregat de mantenir l’ordre còsmic o maat i és l’enllaç entre els déus i els homes.
Tenien un estat
monàrquic territorial, la seva organització social estava altament lligada a la
seva visió ontològica, creien que totes les accions i tots els objectes reals o
sagrats foren creats en el sep tepy
(el primer cop); la realitat doncs, està basada en la repetició cíclica d’allò
esdevingut en el temps primordial. La seva arquitectura per tant, està influïda
per la seva visió mítica del món.
Esquema temple egipci |
Les característiques dels temples egipcis construïts durant l’imperi nou (1580-651 aC.) són les següents:
- Es van usar carreus sobreposats sense argamassa, els murs en forma de talús per aconseguir més alçària i millorar l’assentament damunt del sòl de sorra, la coberta arquitravada i la columna com a element de suport.
- Avinguda amb esfinxs, flanquejada d’animals sagrats, que simbolitzen la protecció que els déus confereixen a aquell lloc i als que hi entren.
- Sala dels obeliscos, plaça on s’aixequen un o dos obeliscos amb gravats.
- Pilons d’entrada (dues torres laterals atalussades) i porta monumental. El piló s’assembla a l’akhet, els monticles orientals pels quals el Sol emergeix cada matí, segons la mitologia egípcia.
- Sala hípetre (sense sostre), una antecàmara oberta al patí. Aquí és on s’acaba la part pública del temple.
- Sala hipòstila (amb sostre pla suportat per columnes) zona on només podien accedir els ciutadans de cert rang.
- Santuari, cel·la, naos o sancta santorum, habitació on només hi podia accedir el faraó o els sacerdots, s’hi trobava la estàtua del déu a qui estigués dedicat el temple.
Són temples construïts de manera que el
seu eix ens condueix al santuari. Durant tot aquest trajecte ens trobem amb una sèrie d’entrades, portes, espais oberts i tancats que van creant el que es
denomina ritme d’obertura i tancament,
usant amb aquest propòsit la il·luminació també. Així doncs, el poble podia
peregrinar i arribar a les portes del temple, els ciutadans de rang i els
iniciats se’ls deixava entrar fins a la sala hipòstila, on ja hi havia menys
llum, però només podia entrar dins del santuari el faraó mateix i els sacerdots
ja que ells eren els que coneixien els misteris, eren els posseïdors dels
coneixements, la sala es trobava completament a les fosques.
Els temples,
eren considerats la casa dels déus i tenien diverses funcions:
- Recordar l’origen diví del faraó i enaltir la seva personalitat. Sovint les seves parets estaven decorades amb baix relleus que descrivien la concepció i el naixement reial o els fets més representatius com: campanyes militars, ofrenes a la divinitat, annals històrics, cerimònies religioses.
- Eren edificis funcionals on es realitzaven també actes litúrgics. Els temples eren edificats per tal d’adorar als déus, d’aquesta manera es podia mantenir la maat i per tant la renovació del cicle de la vida i de la creació.
Tipus de columnes |
És per això que, en molts temples, el sostre reprodueix el cel, les columnes estan decorades en forma de vegetació del Nil – columna lotiforme (flor de lotus), columna palmiforme (palmera) o papiriforme (planta de papir)- així com l’arquitrau representa els cicles solars o lunars i el terra la terra d’Egipte.
Temple de Ramsès II i Neferatari a Abu Simbel
Temple d'Abu Simbel |
Ramsès II el féu construir després de guanyar la batalla de Kadeš (1274 aC.), estava dedicat al
culte a Amon, Ra-Harakhti i Ptah, així
com a ell mateix.
Planta temple de Ramsès II |
Sala hipòstila |
A l’interior trobem la gran sala hipòstila de 18 metres de llarg i 16,7 d’ample amb 8 pilars osiríacs (Ramsès assimilat al déu Osiris), que dóna pas a 8 sales laterals per ambdós costats que servien com a magatzem. Les parets de la sala estan decorades amb baixos relleus que simbolitzen la batalla de Kadeš.
Després trobem una
sala hipòstila més petita, que s’aguanta amb quatre columnes, decorades amb escenes d’ofrenes als déus.
Posteriorment trobem el santuari, en una paret trobem quatre figures assegudes
representan Ra-Harakhti, Ramsès II
deïficat, Amon i Ptah.
Planta temple de Nefertari |
Temple de Nefertari |
Bibliografia:
- Müller, W; Vogel,G. (1984). Atlas de arquitectura 1. Generalidades. De Mesopotamia a Bizancio. Madrid: Alianza.
- Eliade, M. (1972). El mito del eterno retorno. Madrid: Alianza.
- Cervelló, J; Torras, N. (2013). Civilitzacions afroasiàtiques antigues. FUOC
- Campàs, J. (2014). “Egipte”. A: Prehistòria i antiguitat. Del paleolític al món romà. (cap. 5) (pàg. 91-133). FUOC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada