El pas del mite
al logos va esdevenir al món grec durant els segles VI i V a.C. Els antics
grecs van replantejar-se l’explicació ontològica prevalent en l’època, de
caràcter mític, per una altra de diferent, que cercava la causalitat del
fenòmens en la natura i en els homes, en detriment dels déus i dels herois. El discurs
mític i el discurs lògic van conviure en la Grècia i la Roma clàssiques ja que
els dos, essent dues maneres molt diferents de veure el món, no van substituir
el sentiment religiós, sinó que va haver-hi una coexistència. Aquest pas doncs,
fou important, ja que va marcar el punt d’inflexió que va canviar per sempre la
visió del món i va assentar una de les bases de la nostra societat actual.
Els trets
diferencials entre el discurs mític i el lògic són els següents: Temps
primordial versus temps lineal, integració versus classificació i sintagma
versus paradigma. Anirem desgranant aquestes diferències analitzant quins són
els canvis en la visió del temps, i sobre el poder dels pobles grecs i romans.
Els primers
filòsofs i historiadors grecs com: Tales, Pitàgores, Heràclit, Sòcrates,
Heròdot, Tucídides i Polibi, van buscar causes fenomenològiques i socials als
esdeveniments. El món deixava d’estar en una esfera transcendent i integrada, i
esdevenia material i estudiable, a partir d’aquí es van poder reconceptualitzar
els mites a partir de la filosofia i la història per crear una visió del món
completament nova i diferent.
El logos
aparegué quan es van desplaçar els mites com a representació del món per
substituir-los per un discurs amb coherència lògica basat en la causalitat, a
diferència dels pobles de visió mítica que es basaven en paradigmes. Aquest
canvi va estar clarament influït pel pas de la tradició oral a la literatura.
La tradició oral amb les seves característiques de fascinació i teatralitat va
donar pas a un discurs més organitzat, amb un anàlisi més rigorós i una
ordenació més estricta de la matèria conceptual. Aquí trobem una manera molt
diferent d’explicar el món, per una banda: els mites, llegendes i els relats
dels poetes, i per l’altra, la visió no integrada dels filòsofs
extraordinàriament crítics amb el discurs mític. Trobem frases com aquesta d’Aristòtil
en la seva Metafísica que ens
il·lustren aquest pensament: “Però les subtileses mitològiques, no mereixen ser
sotmeses a un examen seriós. Tornem al costat dels que raonen per la via de la
demostració” (Vernant, J.P, 1982). Així doncs podem veure que no hi ha
reconciliació possible entre un discurs i l’altre ja que tenen un a visió
ontològica completament impermeable.
Es va donar
valor intrínsec als fets, deixava d’existir el temps primordial i l’etern
retorn, creant una nova visió del temps que passà a ser lineal, amb la
possibilitat de començar a explicar fets històrics, cosa inconcebible fins a
aquella època. En aquest context van aparèixer els primers historiadors, amb
voluntat de conservar per futures generacions la memòria dels fets esdevinguts,
tenien una visió força diferent del relat històric, tot i que tots ells foren
pioners. Per una banda tenim als grecs, començant per Heròdot (485-424 a.C.), al que s’anomena pare
de la història. En el seu Els nou llibres
de la història parlava sobre la societat, els costums, la vida i la
política del seu temps explicant-nos fets contemporanis. La seva finalitat com
a historiador, era investigar per tal de buscar maneres de comportar-se que
estiguessin d’acord amb l’ordre còsmic i natural. Així doncs, tot i que fou el
primer en racionalitzar en el context de les actuacions humanes, la explicació
dels esdeveniments històrics introduint-t’hi el factor veracitat, se serví de
mites, llegendes i d’actuacions divines per completar els seus texts. Després
Tucídides (455-393 a.C.) en la seva obra Història
de la Guerra del Peloponès feu desaparèixer per complet el mite de les
seves narracions, amb una clara voluntat d’explicar les causes com a fets
estrictament humans. Es caracteritza per una gran tasca de recerca, explicant
tot allò que ha viscut i que ha pogut contrastar ell mateix. Podem dir que és
el primer historiador, segons el nostre concepte actual del terme. Polibi
(210/200-127 a.C.), grec que inaugurà la tradició històrica romana, tractà la
dominació romana del món conegut a Històries.
Promulgà que la història ha de tenir una finalitat pràctica i buscava la
causalitat, ja que és necessari tenir informació per tal de poder actuar en el
present i en el futur. Més enllà d’aquests autors, els altres historiadors
romans foren majoritàriament mandataris que es dedicaren a explicar les seves
gestes, amb una finalitat moralitzant, propagandística i altament patriòtica.
Es poden destacar: Juli Cèsar (100-44 d.C), Titus Livi (59-17 d.C) que explicà
la fundació de roma en el seu llibre Ab
Urbe condita que reprendrem més endavant, i finalment, tenim a Tàcit
(52-120 d.C.), que escrigué Anals la
obra més exhaustiva, considerada la font historiogràfica més important de
l’època romana.
Per altra banda,
els romans tenien una visió molt diferent sobre poder i la funció del rei.
Mentre que les societats de discurs integrat, egipcis i mesopotamis, veien el
seu mandatari com un ésser diví o un heroi, així com un vincle o catalitzador
entre el món transcendent i el món humà, els romans, com els hebreus, no tenien
aquesta concepció, ja que la funció del rei era eminentment política. Cal dir
per això, que els mandataris romans participaven activament en les cerimònies
religioses i inclús es van arribar a erigir estàtues en veneració d’aquests,
com és el cas d’August.
Així doncs, tenim
relats historiogràfics de mandataris romans. Ens trobem davant d’homes que expliquen
les seves gestes per tal d’enaltir la seva figura, les seves accions tenen
valor en si mateixes, són importants i poden modificar els esdeveniments, ja
que el benestar del poble depèn exclusivament de les seves actuacions. Aquí
trobem també una diferència molt significativa en referència a la visió dels
pobles de discurs mític, on la vida del rei és una repetició eterna d’allò que
esdevingué en el temps primordial, és impossible fer-ne una biografia, perquè
la importància de la vida del rei radica en això: en l’etern retorn, en el
seguiment del cicle de la vida.
Tito Livi
construeix la “història dels orígens” de la ciutat de Roma i la dota d’una
aparença historiogràfica, tot i que no té inconvenients en usar mites i
llegendes per tal d’explicar la vida i obra dels primers quatre reis
pre-etruscs de Roma. És en aquest moment que realitza una reinterpretació dels
mites de la trifuncionalitat indoeuropea, per tal de fer una “obra erudita i
artificial que posteriorment va arrelar en la consciència nacional arribant a
ser part integrant de l’orgull de tot romà” Dumèzil, G. (1977). La
trifuncionalitat és la descripció d’una societat perfecta a partir de tres
funcions conceptuals: funció sobirana, funció guerrera i funció nutritiva, que
formen part d’un model sovint virtual, que podem trobar en totes les cultures
indoeuropees. Aquestes es troben articulades, en la obra Ab Urbe condita de Tito Livi, de la següent manera: Els dos primers
reis assimilats al déu Júpiter, foren Ròmul, fill de Mart, que encarna el poder
i la sobirania i Numa, el rei humà, savi i sacerdotal, junts fundaren Roma. El
següent fou Tul·li Hostili, que realitza la funció guerrera, dota a Roma d’un
exèrcit i d’un art militar perfeccionats i finalment tenim a Anc Marci, que
realitza la funció nutritiva, fou un rei preocupat pel comerç i pel benestar
dels ciutadans. Queda clar doncs que la història de Roma també està inserida
dins la tradició mítica indoeuropea.
Amb aquesta
invenció historiogràfica queda palès que tot i que ens trobem amb unes
societats de discurs lògic, aquestes s’assenten en bases mitològiques
reinterpretades. És aquí on trobem el naixement del discurs lògic: en la
reinterpretació, en la negació del mite i també en la innovació i la
curiositat. El canvi de paradigma cap al discurs lògic implica un trencament
ontològic amb l’anterior visió, podem dir que no hi ha retorn possible quan
s’escull. Tot i així, el discurs mític formarà part ara i sempre dels fonaments
de la nostra cultura.
Bibliografia:
- Dumézil,
G.
(1977). "Los cuatro primeros reyes de Roma". A: Mito y Epopeya, I: La ideología de las tres funciones en las
epopeyas de los pueblos indoeuropeos (part II, cap. I-1, págs. 245-265).
Barcelona: Seix Barral.
- Vernant,
J.P.
(1982). "Razones del mito". A: Mito
y sociedad en la Grecia antigua (cap. IX, págs. 170-220). Madrid: Siglo
XX.
- Pagès,
P.
(1983). "La constitución de la historia como ciencia. Protohistoria e
historiografía clásica". A:
Introducción a la Historia. Epistemología, teoría, y problemas de método en los
estudios históricos (cap. IV, pàgs. 105-149). Barcelona: Barcanova.
- August,
C.
(1985). "Res Gestae Divi Avgvsti". Cuadernos de Historia (vol. 16,
núm. 252, traducció i notes: Guillermo Fatás).
. - Cervelló, J;
Torras, N.
(2013). Civilitzacions afroasiàtiques antigues. FUOC
- Cervelló, J;
Palet, J.M.
(2013). Civilitzacions europees antigues. FUOC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada