dilluns, 19 de maig del 2014

Arquitectura Mesopotàmica

La cultura mesopotàmica es va mantenir relativament homogènia al llarg dels quatre mil·lennis de la seva història, tot i que els trets principals van quedar establerts en l’inici sumeri-acadi, durant el III mil·lenni aC. amb la creació de ciutats estat que posteriorment van anar perdent pes. Ens queden pocs vestigis de la seva arquitectura -degut principalment al clima de la zona i als conflictes bèl·lics- del que fou aquesta gran i expansiva cultura, la seva visió política d’universalisme els va portar a tenir un bast territori. La cultura i la religió es van transmetre sense alteracions substancials fins al final de la història mesopotàmica, foren una de les grans civilitzacions literàries de l’antiguitat. Les seves creences religioses es basaven en un panteó de déus ocupat per Marduk, Isthar, Shamash, Anu –van anar canviant de nom i de funció en les diferents èpoques i ciutats- i com en la majoria de les civilitzacions antigues, aquests estaven assimilats a la naturalesa i a la societat humana. Eren déus cosmològics i astrals, dels elements, de la vegetació i la fecunditat, inclús els déus polítics estaven imbuïts d’aquestes característiques naturals.

La religió, així com el fat i els oracles, van tenir molta importància social i política, així doncs els temples i palaus tenien una significació en la vida diària tant pel poble com pels mandataris.
El poble mesopotami, com l’egipci, concebia l’estructura de l’hàbitat humà, tant a nivell més ampli en ciutats i pobles, com a un nivell més concret, en temples i cases, com una imatge del cosmos. Volia reflectir l’estructura del cel, el prototip diví, en les seves construccions, és per això que en moltes d’aquestes, els vèrtexs coincidien amb els punts cardinals, també les ciutats tenien aquestes característiques assimilades en constel·lacions: Sippar amb Càncer, Nínive amb la Ossa Major i Assur amb Artur per posar un exemple. “Aquesta participació de les cultures urbanes en un model arquetípic és el que els confereix la seva realitat i la seva validesa” (Eliade, 1972: 23). Al centre dels edificis trobem el centre del món, el punt des d’on s’origina la creació, el lloc de trobada entre cel i terra.

Babilònia i Etemenanki
Babilònia (Bab-ilani, porta dels déus) fou una de les ciutats més importants durant el principi del s. XVIII aC. gràcies al rei Hammurabi, en el període anomenat paleobabiloni. Des del segle XVI aC. Babilònia va ser governada per altres dinasties, entre les quals destaquen els Cassites  que van continuar les tradicions polítiques i culturals de l’època d’Hammurabi, el període s’anomena neobabiloni. La ciutat, era de planta rectangular, segons un eix est-oest, i estava travessada pel riu Èufrates de nord a sud. Tenia dues muralles que la circumdaven, un fossat

Inundat d’aigua del riu i  9 portes d’entrada, entre la que destaca la Porta d’Isthar, decorada amb figures en relleu i maons esmaltats.

Maqueta d'un ziggurat. Museu Pergamon de Berlín

  El ziggurat- torre/temple elevat- Etemenanki (El temple de la primera pedra/fonament del cel i de la terra), la Torre de Babel bíblica, estava dedicat a Marduk, el déu de la ciutat. Nabucondosor II li donà el seu aspecte definitiu i  es trobava situat a la part oriental de la ciutat al marge esquerre del riu.
No en sabem gaire d’aquest edifici, en trobem informació en algunes tauletes en cuneïforme i en la descripció que en feu Heròdot quan el temple ja havia estat derruït pel rei persa Xerxes.
El santuari de Zeus Belo (Marduk), amb les portes de bronze, que encara  va durar en els meus dies, és una plaça de dos estadis de costat. Al bell mig del recinte hi ha una torre enorme que mesura un estadi de llarg i d’ample. En aquesta torre se’n aixeca una altra i després d’aquesta una tercera, fins a vuit torres. L’escala que hi porta està construïda per fora, en forma de cercle, al voltant de totes les torres, i a la meitat de l'escala hi ha un replà amb seients on reposen els que hi pugen. A l'última torre s’hi  troba un gran temple i a l’interior del temple, hi ha un gran llit, molt ben posat i al costat una taula d'or. No hi ha cap estàtua del Déu i cap ésser humà pot romandre a la nit, excepte una sola dona, filla del país, que és triada d’entre tots pel Déu (...). Al recinte sagrat de Babilònia avall hi ha un altre temple, on hi trobem una gran estàtua d'or de Zeus (Marduk) assegut; al seu costat hi ha una gran taula d'or, i el tron i el pedestal són també d'or i el conjunt, segons diuen els caldeus, està fet amb 800 talents d’or. Històries I 181-183.
La seva funció seria fer “observatori astrològic, de lloc de culte, i de centre d’endevinació”.(Campàs, 2014: 64)

Esquema frontal d'Etemenanki

L’edifici s’elevava en un enorme plaça, al santuari de Marduk (Esagila) que tenia forma trapezoïdal de 406x457 metres, sobre una base quadrada de 90x90m., s’hi podia pujar per dues escales laterals i una central, segons el model del ziggurat d’Ur. Tenia set pisos i la seva alçada fins a la teulada del temple era de 90 metres. El nucli estava construït amb maons sense coure, recoberts d’una capa de maons cuits, la resta està construït segons una tècnica en que s’usaven capes de tova, entre les que s’entrellaçaven estores de joncs sobre un llit de sorra, per tal de repartir l’estabilitat. Les superfícies exteriors estaven recobertes de maons esmaltats de colors, i els murs del temple de la part superior estaven pintats de blau.
Segons Mircea Eliade, el ziggurat està construït com una muntanya artificial, i al escalar-la el peregrí s’acosta al centre del món. Quan arriba al lloc més alt, realitza una ruptura de nivell transcendint a l’espai profà per arribar a una regió pura.


Bibliografia: 

-  Müller, W;  Vogel,G. (1984). Atlas de arquitectura 1. Generalidades. De Mesopotamia a Bizancio. Madrid: Alianza.
-   Eliade, M. (1972). El mito del eterno retorno. Madrid: Alianza.
-  Campàs, J. (2014). “Mesopotàmia”. A: Prehistòria i antiguitat. Del paleolític al món romà. (cap. 4) (pàg. 60-90) FUOC.
- Cervelló, J. (1999) “Aspectos de la civilización mesopotámica. Realeza, religión, literatura, urbanismo y arte en los siglos neoasirio y caldeo (S.X-IV a.c)”A: Los imperios mesopotámicos. Tudela: Edilibro.
-  Cervelló, J; Torras, N. (2013). Civilitzacions afroasiàtiques antigues. FUOC
- Frankfort, H. (1996): Arte y arquitectura del Oriente Antiguo. Madrid: Cátedra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada